Recenzie Ubik de Philip K. Dick

• Autor: Philip K. Dick
  • Nr. pagini: 280
  • An apariție: 2012
  • Editură: Nemira (Nautilus)
  • Disponibilă: aici!

EU SUNT VIU, IAR VOI SUNTEȚI MORȚI

„Ubik” este o altă carte ce ascunde în spatele unei povești aparent simple, răspunsurile unor întrebări extrem de complexe, care ajung să ne macine, poate chiar inconștient, pe fiecare dintre noi, la un moment dat. „Ubik” este o carte extrem de profundă, cu un mesaj camuflat printre rânduri și cuvinte, cu personaje diversificate ce reușesc să reprezinte o gamă largă de personalități adesea întâlnite și în viața de zi cu zi, și cu o încântătoare percepție a morții și viitorului.

Cartea a fost publicată în 1969 și prezintă un viitor ipotetic al anului 1991, o percepție asupra unei lumi extrem de dezvoltate și evoluate, în care tehnologia este la putere, ceea ce m-a dus cu gândul la cărțile lui Arthur C. Clarke. În această lume utopică, oamenii au diverse talente șianti-talente,ce le pot oferi posibilitatea de a prezice viitorul, a citi mințile altor oameni, de a călători în trecut și a-l modifica, etc. Totul începe când firma lui Runciter, Runciter Associates primește o misiune pe lună de a elimina anumiți „spioni” de la firma concurentă. Luați prin surprindere, Runciter, Joe, asociatul și consultantul acestuia, care verifica toate talentele și anti-talentele oamenilor înainte ca aceștia să fie angajați, cât și restul echipei, au fost luați pe nepregătite, Runciter fiind grav rănit de o bombă. Totul ia o întorsătură ciudată, pare că timpul merge cu o viteză uluitoare în urmă, totul involuează, iar cei rămași în viața, încercând să stabilească o legătură cu șeful lor, sunt în fiecare secundă la un pas de o îmbătrânire spontană, nenaturală ce îi va mumifica. Dacă totul este exact opus față de cum își închipuie cu toții? Dacă totul este de fapt o iluzie? Dacă sunt morți cu toții de fapt?

Cartea prezintă o percepție extrem de interesantă cu privire la ce ar însemna viața de după moarte și la ce înseamnă moartea în sine, la ce presupune o legătură cu o persoană semi-vie, a cărui trup este inert, dar sufletul încă viu. Cartea este plină de metafore, însă nu la modul propriu zis. Totul poate fi un simbol pentru orice, iar cartea răspunde la mai multe întrebări decât pare, totul depinde numai de modul în care este interpretată povestea, iar aceasta lasă loc cititorului de fel de fel de interpretări, opinii, întrebări și răspunsuri. Totul este sub nasul nostru, ușa este fix în fața noastră. Cheia pentru a o descuia este însă bine ascunsă și va fi dificil să o găsești, însă rezultatul este cu adevărat uluitor.
„Obiectele-idee, arhetipurile care, pentru orice clasă de obiecte, erau singurele reale.”Mi-a plăcut extrem de mult această carte tocmai pentru că încă de la primele pagini așteptam ceva filozofic, însă părea doar o poveste și cam atât, abia pe parcurs, fiecare mic element capăta sens. Un alt lucru foarte interesant, este faptul că la începutul fiecărui capitol se vorbește despre un produs „Ubik”, însă cititorul nu află decât mult mai târziu ce înseamnă fiecare mic prolog al fiecărui capitol. Este cu adevărat o carte extrem de frumoasă, profundă, realistă și care te lasă să gândești. Nu o vei înțelege decât dacă o termini, iar pentru a face acest lucru este nevoie de răbdare și atenție, pentru că lectura în sine nu este una ușoară. Sunt extrem de multe detalii care, luate în considerare, vor da esență cărții. O recomand oricui are suficientă răbdare să o citească și sunt sigură că nu va dezamăgi, atâta timp cât este parcursă cu acea sete de cunoaștere și poftă de a afla niște răspunsuri și a-ți forma și mai multe întrebări.