Recenzie „Să ai curajul să-ți dorești mai mult” de Anca Moraru

• Titlu: Să ai curajul să-ți dorești mai mult
  • Autor: Anca Moraru
  • Editura: LIBRIS EDITORIAL
  • An apariție: 2020
  • Nr. pagini: 220

Dragostea nu a fost niciodata mai complicata, mai ales cand Celeste Northon, scriitoare celebra, este prinsa intr-o relatie toxica care ii afecteaza prezentul. Prinsa intre iubiri trecute si prezente, dragostea pare sa ii scape printre degete. Va gasi ea oare iubirea pe care si-o doreste? Va reusi sa scape de umbrele trecutului si sa traiasca prezentul? Northon, scriitoare celebra, este prinsa intr-o relatie toxica care ii afecteaza prezentul. Prinsa intre iubiri trecute si prezente, dragostea pare sa ii scape printre degete. Va gasi ea oare iubirea pe care si-o doreste? Va reusi sa scape de umbrele trecutului si sa traiasca prezentul?

„Să ai curajul să-ți dorești mai mult” este o carte destul de simplă, dar cu un mesaj frumos și o poveste captivantă. O poveste de dragoste complicată care nu se află în sfera clișeelor, ceea ce o face chiar frumoasă, deși trebuie să recunosc, există și aspecte care ar putea fi considerate un clișeu, sunt departe de firul principal al povestirii.

Totul începe cu scriitoarea Celeste Northon, în vârstă de 37 de ani, care s-a îndrăgostit în urmă cu 5 ani de Mark, un bărbat extrem de arătos și fermecător, pe care l-a cunoscut la un eveniment la care a vorbit despre cărțile sale și s-a întâlnit cu fanii ei, dar care era și însurat. În ciuda piedicii pe care inelul bărbatului o impunea, povestea lor de dragoste a durat destul de mult, Celeste îndrăgostindu-se iremediabil de el, însă într-un final, soția lui Mark a reprezentat o piedică în povestea lor de dragoste și așa laconică, iar scriitoarea suferea profund în urma tragicului sfârșit al idilei lor. Se mută într-un sătuc aproape de Londra, pentru a se regăsi atât pe ea, cât și dorința și inspirația pentru a scrie. Îl cunoaște aici pe Tom, un bărbat de asemenea arătos, și cu o poveste de dragoste sumbră în spate, venit în acel sătuc de asemenea pentru a se regăsi. Va reuși oare Celeste să se îndrăgostească de acest bărbat misterios? Va reuși să treacă peste Mark?

Povestea lui Celeste nu este simplă, fiind destul de realistă (poate cu o excepție spre final). Cartea este o dovadă clară că trebuie să „avem curajul să ne dorim mai mult”, să ne depășim zona de comfort și să trecem peste momentele dificile, pentru a ne găsi într-un final fericirea. De asemenea, cartea subliniază ideea că oricât de greu ar părea, a sta lângă o persoană care nu te prețuiește și iubește în egală măsură nu este calea spre fericire, ci o etapă pe care trebuie să o depășim, și pe care mai ales, suntem în stare să o depășim. Cred că această carte reușește să ofere o speranță, ceea ce este un mare plus.

Personajele sunt diversificate, deși destul de puține ca număr, însă atent conturate și cu un portret frumos creionat. Opera oferă de asemenea o perspectivă asupra importanței prietenilor în viața noastră, deși conversațiile în sine dintre Celeste și prietenele sale aveau o notă relativ clișeică, însă acest lucru nu știrbește din frumusețea cărții.

Protagonista este deosebită ca și personaj, în primul rând pentru că este departe de a fi perfectă, însă pentru că reușește să-și depășească condiția inițială și să devină o versiune mai bună a sa, de la capitol la capitol.

„Inima unei femei e plină de povești nescrise, de găuri adânci în care aruncă (femeia) amintiri, sentimente, oameni, găuri care revarsă la fiecare furtună, tot ce ar fi vrut să țină pe veci ascunse lucrurile doar de ea știute.”

Singurul lucru care nu mi-a plăcut a fost o scenă dinspre final, pe care nu vă vi-oi relata pentru a nu dezvălui un spoiler, însă despre care cred că înghesuie într-un număr mult prea puțin de pagini, o întâmplare destul de complexă care, pentru gustul meu, a fost rezolvată mult prea ușor. Ca să fiu mai clară, când totul pare să aibă un deznodământ, lucrurile iau o întorsătură bruscă, lucru care mi-a plăcut. Faptul că problema a fost rezolvată atât de ușor mi se pare că dă senzația de îngrămădire. În rest însă, povestea mi s-a părut foarte drăguță și cu un mesaj frumos, pe care orice femeie și nu numai ar trebui să și-l însușească: niciodată să nu accepți mai puțin decât oferi în iubire, pentru că meriți.

Titlul mi-a plăcut foarte mult încă de dinainte să o citesc, însă am apreciat modul în care acesta se regăsește în poveste, în alt context decât cel în care mi l-am imaginat eu că se va regăsi. Surpriza a fost chiar plăcută. Revenind la ce am spus anterior, stilul este ușor, este o poveste ușor de citit și relaxantă, deși suspansul e la fiecare pagină.

O recomand cu drag, pentru o după amiază ploioasă, când o poveste de dragoste și o cană de ceai e tot ce mai lipsește, sau poate chiar o fărâmă de speranță.