Recenzie „Problema celor trei corpuri” de Liu Cixin

• An apariție: 2017
  • Editură: Nemira
  • Nr. pagini: 416

„O imaginatie incredibila, cu adevarat interesanta.“

Barack Obama

Premiul Hugo 2015

Spre finalul Revolutiei Culturale din China, un proiect militar trimite semnale in spatiu pentru a stabili contactul cu civilizatii extraterestre. O astfel de civilizatie, pe cale de disparitie, primeste semnalul si planuieste sa invadeze Pamantul.

Populatia planetei se imparte in doua tabere: una pregatita sa primeasca fiinte superioare noua ca sa preia lumea noastra corupta, iar cealalta gata sa lupte din toate puterile impotriva invaziei. Protagonistii sunt Wenjie, fiica unui fizician ucis in timpul Revolutiei pentru ideile lui reactionare despre relativitate, si Miao, un nano-tehnician care-si petrece tot timpul in realitatea virtuala numita Trei Corpuri, un joc atat de plin de metafizica, incat incepe sa semene cu un cult.

„Cartea este un hard SF, plin de minutioase detalii tehnice despre orice, de la mecanica cuantica pana la inteligenta artificiala. Dar Cixin Liu isi sustine teoriile spectaculoase cu personaje usor de simpatizat, pe un schelet de actiune si thriller convingator.“

NPR.org

„Remarcabil, revelatoriu si de neratat!“

Kirkus Reviews

„Problema celor trei corpuri” este prima carte din seria „Amintiri din trecutul Terrei” de autorul chinez Liu Cixin, cel mai important scriitor chinez de science fiction. Cartea este o capodoperă complexă și destul de greoaie, care dezvăluie o imaginație și o creativitate ieșite din comun, care pe mine cel puțin, m-au surprins și captivat. Îmbinând elemente și explicații fizice, dar și detalii tehnice, cartea conturează un univers realist și fascinant, care cu siguranță te va face să-ți pui întrebarea, asta dacă nu ți-ai pus-o până acum, oare suntem singuri în univers?

Totul începe în timpul revoluției culturale chineze din 1967, când tatăl lui Ye Wenjie, Ye Zhetai, fizician și profesor la Universitatea Tsinghua, este omorât în mod brutal, chiar sub ochii fetei sale, pentru ideile și părerile sale, mai ales din fizică, considerate ca fiind împotriva socialismului chinez. Ulterior, Ye Wenjie, ajunsă într-o tabără de muncă, găsește la jurnalistul Bai Mulin, cartea „O primăvară tăcută”, carte care îi va schimba viața tinerei fete. Rugată de jurnalist să caligrafieze o scrisoare din partea sa, în anonimat, pentru guvernul chinez, în care sublinia nevoia omenirii de a proteja mediul și nu numai, fata intră în atenția autorităților ca trădător al sistemului, scrisoarea fiind identificată ca fiind a sa, și pe post de pedeapsă, este trimisă la Baza Coasta Roșie de pe vârful Radar, unde își va trăi o mare parte din viața și unde cunoștințele sale în astrofizică o vor ajuta extrem de mult. Cartea continuă 30 de ani mai târziu, din perspectiva lui Wang Miao, un cercetător în domeniul nano materialelor, căruia îi apar, developând fotografii (o pasiune de-a sa), numere reprezentând o numărătoare inversă. Înnebunit de acest „miracol” șocant și aproape supranatural, Wang Miao descoperă jocul „Trei corpuri”, un joc surprinzător, extrem de complex, care înfățișa o realitate virtuală de pe o planetă cu ere instabile, guvernată de o lege universală pe care jucătorul, alături de personaje din diverse ere ale umanității, trebuie să o descopere și explice. Jocul este mult mai complex decât se afișează la început și dezvăluie secrete mai mari și mai întunecate decât Wang Miao își poate imagina la început. Mai mult decât atât, fizica și cunoștințele necesare pentru a dezlega misterul din „Trei corpuri” este mai interesantă și mai complexă decât pare, denotând că jucătorii adevărați a „Trei corpuri” sunt de fapt intelectuali și oameni dintr-o pătură socială superioară.

Cartea deschide un apetit pentru fizică și cunoaștere, elementele fiind explicate destul de detaliat, astfel un cunoscător mediocru de fizică poate înțelege elementele descrise, deși sunt mult mai detaliate și complexe decât niște cunoștințe de bază. Un alt lucru deosebit este structura în sine a cărții, deoarece este foarte atent construită, elemente de la început făcând sens de abia spre final, fapt ce mi se pare extrem de incitant. Personajele sunt și ele foarte complexe și extrem de diversificate (mie mi-a fost puțin greu la început, cum n-am mai citit cărți chinezești, numele personajelor mi se păreau complicate și asemănătoare, dar pe parcurs, m-am obișnuit).

Cel mai interesant lucru din această carte, pe lângă realitatea virtuală din „Trei corpuri”, mi s-a părut analogia dintre macro-universe și micro-universe, și ideile dezvoltate pe baza dezbinării protonilor, idei pe care personal nu le-am mai întâlnit în altă parte și care m-au fascinat.

„Cu cât ceva era mai transparent, cu atât părea mai misterios. Uuniversul însuși era transparent: Și, câtă vreme ai ochii destul de ageri, poți vedea oricât de departe dorești. Însă, cu cât vezi mai departe, cu atât mai misterios devine.”

„În fața nebuniei, rațiunea era neputincioasă.”

Povestea este bineînțeles la început și de abia începe, dar este superbă și abia aștept să văd ce rezervă următoarea carte din serie, ce întrebări îmi va mai naște, pentru că prima a format o mulțime de întrebări înlăuntrul meu, și sunt convinsă că următoarea nu va fi mai prejos. Dacă este un lucru care nu mi-a plăcut totuși, ar fi descrierea de pe spatele cărții, care mi se pare că dezvăluie mult prea mult din conținut, și parcă fură din farmecul narațiunii, și de asemenea și lista de personaje de la început care dezvăluie relații de rudenie dintre personaje despre care nu știai că au avut un contact de tip romantic de exemplu, dar cum cartea nu se axează pe aceste elemente, nu este nimic prea grav, și pe deoparte, lista respectivă m-a ajutat cu numele personajelor.

Ar fi de prisos cred, să spun că o recomand, deci ceea ce pot să vă spun în încheiere este că abia aștept să vă pot povesti și despre următoarea carte din serie și de asemenea, mulțumesc Editura Nemira pentru carte.