Recenzie „Miraj” de Somaiya Daud

• Titlu: Miraj
  • Autor: Somaiya Daud
  • Nr. pagini:
  • An apariție:
  • Editură: NEMIRA

Într-o lume dominată de brutalul imperiu Vathek, Amani, o fată de optsprezece ani, este o visătoare. Ea visează la viața de dinainte de ocupație, la poeziile vechi pe care le adoră, la aventuri și călătorii dincolo de căminul ei izolat.

Dar Amani e răpită și dusă în mare secret la palatul regal, unde descoperă că arată aproape identic cu Prințesa Maram – atât de urâtă de propriul popor, încât are nevoie de o dublură pentru a apărea în public.

Obligată să joace un rol pe care-l disprețuiește, Amani se lasă vrăjită de frumusețea palatului și de logodnicul prințesei, Idris. Dar extravaganța vieții la curte ascunde violență și frică. Dacă Amani vrea să-și mai vadă vreodată familia, va trebui să-și joace rolul la perfecție, căci orice mișcare greșită îi poate aduce moartea.

Miraj e plin de personaje care parcă au existat cu mult înainte de poveste, într-o lume pe cât de frumoasă, pe atât de crudă. Daud are un talent rar și acesta este un debut isteț, romantic și incitant.“

Veronica Roth

„Călătoria protagonistei – de la o tânără inocentă de la sat până la o femeie calculată, care se dă drept împărăteasă – are dimensiuni galactice. Această carte pune întrebarea: Ce înseamnă să te dai drept inamicul tău? Iar răspunsul e o aventură incredibilă.“

Tochi Onyebuchi

„Miraj” de Somaiya Daud este un roman fantasy fascinant, parte dintr-o serie mai mare, dar care are publicat momentan, la noi în țară, doar primul volum. Este romanul de debut al scriitoarei, însă mi-a întrecut toate așteptările. Personajele sunt puternice, complexe, deosebite, reprezentând tipologii de persoane și personalități. Povestea este plină de mister și suspans, conturând un univers cu adevărat excepțional pentru „ființele de hârtie”, o lume desăvârșită, complet nouă și aparent necunoscută lectorului.

Totul pare că se desfășoară într-un trecut foarte îndepărtat, neidentificat și totuși relativ modern, fapt ce încântă și incită cititorul. Astfel, Amani, o tânără de optsprezece ani, se pregătește pentru serbarea majoratului său, alături de celelalte fete din satul său, majoratul reprezentând trecerea de la copilărie la maturitate și însemnarea chipurilor cu un daan, un simbol religios. Satul, dar și luna pe care locuiau, alături de o mare parte a universului era controlată de vathi, niște oameni brutali și răi, plini de ură pentru diversele credințe existente, care se foloseau de droizi pentru a-și face treburile murdare. Imediat după ce și-a primit daanul, simbol de care era foarte mândră și pe care-l aștepta de mult, Amani este luată prizonieră de vathi și dusă în Ziyaana, Andala, fără nici o explicație. Aparent, Amani era copia identică a prințesei Maram, moștenitoarea imperială, care era jumătate vathi și jumătate kushaila, la fel ca Amani, motiv pentru care tânăra fusese răpită – de a fi o copie, o rezervă pentru prințesă, pentru a-și risca viața pentru aceasta.

Maram era o fată extrem de crudă și tiranică, nemiloasă și fără conștiință. De ce era totuși ea așa și ce se ascunde în spatele acestui despotism, o să vă las să descoperiți singuri.

Amani își începe astfel lupta pentru supraviețuire, dar găsește un sens, ceva pentru care să lupte, un scop deosebit. De asemenea, se îndrăgostește, recăpătându-și speranța, deși iubirea este imposibilă și reușește să descopere ceva frumos în orice. Amani este un personaj autentic și deosebit, care dă esența poveștii și așa fascinantă, conflictul este de asemenea remarcabil, iar modul în care acțiunea evoluează te face să nu mai poți lăsa cartea din mână, sau mai pe scurt, cu adevărat o capodoperă.

Legându-ne strict de povestea de dragoste, este profundă, platonică și cutremurătoare prin modul în care cei doi parteneri se înțeleg, se descoperă și reușesc să întrețină focul iubirii viu, într-o lume plină de incertitudini, fără un viitor, fără nimic, demonstrând astfel că ceea ce înseamnă de fapt iubire și dragoste adevărată trece de barierele societății, ale statutului social, dar și a condiției lumii în care trăiesc, ce fac totul să pară cu adevărat imposibil. Putem spune că iubirea este una luciferică, de neatins, de nepătruns, excepțională și totuși complet imposibilă.

Nu am să spun că vă recomand această carte, pentru că ar fi de prisos având în vedere ce am precizat mai sus, fiind mai mult decât evident că este o lectură care merită parcursă. Este ușor de citit, relaxantă, perfectă pentru câteva după-amieze ploioase de toamnă, și vă garantez că nu veți regreta achiziționarea acestei cărți.

Mulțumesc editura NEMIRA pentru carte!