Recenzie În umbra lui Kissinger. Moştenirea celui mai controversat om de stat al Americii de Greg Gardin

|Titlu: În umbra lui Kissinger. Moştenirea celui mai controversat om de stat al Americii

|Autor: Greg Gardin

|Anul apariţiei: 2016

|Editura: Litera

|Număr de pagini: 448

|Disponibilă: aici!

Am avut dubii atunci când am văzut titlul cărţii şi am tot amânat să o citesc. “Carte istorică…ce poate fi mai plictisitor de atât?”, îmi ziceam. Un curs de la facultate m-a convins însă să îi dau şansa de a mă surprinde. Nu, nu studiez ştiinţe politice, dar bibliografia unui curs cuprinde câteva cărţi scrise de faimosul Henry Kissinger. Aşadar, am decis să aflu mai multe detalii despre acest personaj şi cartea de faţă a fost sursa perfectă de informaţii. Am impresia că destinul îmi joacă feste uneori. Mă rog, cartea a fost diferită de ceea ce mă aşteptam şi a ajuns să mă fascineze.

Evreu fiind, Kissinger a fost nevoit să părăsească Germania şi să se stabilească în Statele Unite ale Americii pentru a supravieţui în timpul celui de Al Doilea Război Mondial. Acolo, el urmează studiile Universităţii Harvard şi predă o perioadă, până ce este absorbit de viaţa politică. Ajunge Consilier pe Probleme de Securitate Națională şi Secretar de Stat în timpul mandatelor lui Richard Nixon, chiar dacă iniţial nu îl susţinuse pentru funcţia de preşedinte.

“Povestea implicării lui Kissinger în campania din 1968 începe cu o întrebare: de ce a hotărât Kissinger – un partener apropiat al republicanului liberal Nelson Rockefeller şi consilier ocazional al administraţiilor democrate – să se asocieze cu Nixon, pe care-l considera un om de dreapta resentimentar?”

Henry Kissinger este un om care a influenţat istoria lumii în care trăim. El s-a implicat activ în Războiul Rece şi nenumărate războaie purtate în zonele subdezvoltate ale lumii, cele mai semnificative având loc în Vietnam şi Cambodgia. Pentru Kissinger scopul scuză mijloacele, iar vieţile oamenilor nevinovaţi ucişi reprezintă doar un număr. Aveam impresia că e o carte SF, având în vedere descrierile, dar realitatea e cât se poate de crudă.

“Monologul este remarcabil prin aceea că-l descoperă pe Ellsberg, adeptul raţionamentelor deductive, drept adevăratul evaluator al sfatului pe care lui Kissinger îi place şi acum să-l dea: informaţiile nu înseamnă cunoaştere, iar adevărul faptelor nu se găseşte în faptele în sine, ci în întrebările pe care le punem despre ele.”

El consideră că puterea e totul şi că statele slabe trebuie controlate. Greg Grandin reuşeşte să îi dezvăluie secretele şi să relateze cele întâmplate într-un mod imparţial, lăsând cititorul să îşi facă propria impresie asupra faptelor săvârşite de Kissinger. Astfel că, deşi dur şi nemilos, Henry Kissinger este, în opinia mea, un om abil, care a ştiut să gestioneze situaţiile limită şi să acţioneze strategic pentru binele lui personal şi, mai apoi, al statului care l-a adoptat.

“Kissinger ne-a învăţat că echilibrul static nu există în afacerile internaţionale: întotdeauna, marile state fie câştigă, fie pierd influenţă, ceea ce înseamnă că echilibrul puterilor trebuie să fie testat mereu prin gesturi şi fapte.”

Mi-a plăcut foarte mult faptul că fiecare capitol începe cu o replică memorabilă a controversatului personaj. Am citit iar şi iar anumite pasaje, fiindcă simţeam nevoia să pătrund adevărata semnificaţie a cuvintelor. De asemenea, notele de subsol explică conceptele într-un limbaj accesibil. Este o lucrare extrem de bine structurată, care evidenţiază pregătirea temeinică în domeniu a autorului.

Recomand această carte tuturor persoanelor interesate de felul în care a evoluat lumea în ultimul secol, fie că au sau nu cunoştinţe aprofundate de istorie. Cred că e o lectură utilă fiecărui om, pentru că suntem cu toţii influenţaţi de evenimentele politice. Suntem manipulaţi, ţinuţi într-o bulă departe de jocurile de putere, şi nici măcar nu avem idee…

Dana Mierluț

Eu sunt Dana și am 23 de ani în buletin, dar vreo 12 dacă ne luăm după minte, voce și înfățișare. Detalii!
Legat de partea profesională, sunt absolventă a Facultății de Științe Economice din Oradea și actuală masterandă. Numerele ar putea fi viața mea, însă, din fericire, cărțile nu le dau voie. Sunt o visătoare incurabilă în timpul liber, ca să nu mai spun zăpăcită și prietenoasă. Dacă nu sunt plecată la vreun proiect de voluntariat sau internship/curs, cel mai probabil mă găsiți cu o carte în mână. Îmi place și să scriu, fie că e vorba de recenzii, de povești sau de orice îmi trece prin minte.