Recenzie „Evvie Drake o ia de la capăt” de Linda Holmes

• Nr. pagini: 336
  • An apariție: 2020
  • Editură: NEMIRA

BESTSELLER NEW YORK TIMES

Dragostea apare mereu pe neașteptate, uneori chiar după ce ai pierdut totul.

Eveleth „Evvie“ Drake și-a pierdut soțul și nu mai iese din casă decât pentru micul dejun împreună cu prietenul ei cel mai bun, Andy.

Dean Tenney, fost jucător de baseball și prietenul din copilărie al lui Andy, nu mai poate arunca bine mingea și începe să fie tot mai agasat de presiunea presei de scandal. Câteva luni petrecute într-un orășel din Maine, la invitația prietenului său, par soluția perfectă ca să-și limpezească mintea.

Când Dean se mută în micuțul apartament din spatele casei lui Evvie, cei doi fac un pact: el nu întreabă de soțul ei care a murit, iar Evvie nu întreabă de cariera lui care e pe ducă.

Dar regulile sunt făcute ca să fie încălcate și o prietenie neașteptată se transformă, pe nesimțite, în altceva.

„Exact cum trebuie să fie o comedie romantică: isteață, autentică și puțin complicată.“

People

„Evvie Drake o ia de capăt” este o carte ușoară, destul de simplă, dar frumoasă și complexă prin acestă lipsă de aglomerări, în ceea ce privește personajele și acțiunea. Este o poveste despre regăsirea propriei persoane, despre a învăța cum și de ce este bine să fii sincer cu tine și cu cei din jur, dar și despre ideea că trebuie să accept problemele pe care le avem, acesta fiind primul pas în a le rezolva.

Evvie a fost crescută doar de tatăl său, un vânzător de homari, și s-a căsătorit cu iubitul ei din liceu și totodată prima ei dragoste, Tim, doctorul din orășelul mic în care locuia. Deși din exterior relația părea mai mult decât perfectă, iar Tim făcea ca totul între ei să pară exemplar, adevărul era altul. Tim era de fapt o persoană destul de toxică, iar Evvie suferea foarte tare din cauza lui, așa că într-o seară, fără să-i spună nici măcar celui mai bun prieten al său, Andy, a vrut să plece și să lase totul în urmă. Lucrurile au luat o întorsătură complet neașteptată, iar Evvie a primit un telefon de la spital, prin care era anunțată că soțul ei a suferit un accident foarte grav. În aceiași seară Tim a murit, iar Evvie nu a mai putut pleca. A rămas blocată într-un oraș unde toată lumea o cunoștea și o compătimea pentru pierderea suferită, neînțelegând totuși că durerea ei nu era cauzată de dorul pentru Tim, ci de frustrarea că acest dor nu există câtuși de puțin, suferință pe care în afară de ea însăți, n-o mai cunoștea absolut nimeni.

Dean Tenney a fost un jucător din liga mare de baseball, cel mai bun și mai apreciat, și care în mod execrabil, și-a pierdut parcă peste noapte abilitățile, devenind cel puțin mediocru. Defăimat de toate publicațiile și considerat a fi devenit chiar nebun, după serii întregi de încercare de recuperare, Dean hotărăște că are nevoie să se deconecteze de la lumea aglomerată și mult prea dură acum, a New York-ului, așa că apelează la prietenul său Andy, care o convinge pe Evvie să-i închirieze apartamentul pe care aceasta îl avea în plus pe lângă frumoasa casă mare în care locuia singură.

Cei doi, Evvie și Dean creează un pact: el nu întreabă despre soț, iar ea nu întreabă despre cariera ratată. Încetul cu încetul între ei se leagă o frumoasă poveste de dragoste, bazată pe înțelegere, ajutor reciproc și dorința de a fi un sprijin pentru celălalt, lucru care poate fi sau nu într-o oarecare măsură și distructiv. Cum totuși Dean stătea în acel mic orășel din Maine doar pentru o perioadă de un an, ce se va întâmpla după, dar și ce vor face în această perioadă de timp cei doi, nu pot decât să vă las să descoperiți singuri.

Cartea este lejeră și plăcută, citindu-se chiar foarte ușor, relaxantă, perfectă pentru câteva zile ploioase, sau atunci când programul nu este excesiv de încărcat. Povestea ar părea relativ prea simplă, mai ales pentru un cititor mai avansat, ca să spun așa, dar în spatele „modestiei” aparente, povestea atinge subtil câteva teme importante, care conferă greutate mesajului cărții. Mai mult decât atât se subliniază ideea că, suferința lui Evvie nu e cauzată numai de traumele din căsnicia ratată și evadarea eșuată, cât și de ascunderea adevărului față de absolut toți, dar și anumite aspecte mărunte și aparent nesemnificative din trecutul îndepărtat al protagonistei. Astfel povestea dezvăluie și un profund aspect psihologic pe care-l îmbracă.

Personajele nu sunt extrem de multe sau diversificate, însă toate au un caracter complex și arată cum toate evenimentele pe care le trăim și persoanele pe care le avem în preajmă sau în suflet chiar, ne pot influența evoluția și starea, în bine sau în rău, fără să-și dea seama măcar, fiind important să ne permitem nouă în primul rând, să ne lăsăm ajutați de cei care doresc asta, „fără însă să-i considerăm pe prieteni terapeuți”. De asemenea, nu trebuie nici să ne lăsăm marcați prea tare, de persoanele care nu pot înțelege la rândul lor alegerile și deciziile pe care noi le considerăm a fi bune pentru propria persoană.

Cartea este foarte frumoasă și o recomand cu drag, fiind o poveste pe care aș reciti-o și pe care mă bucur că am avut șansa să o lecturez (Mulțumesc editura NEMIRA pentru carte). O comedie romantică ce conturează un profund aspect psihologic, „Evvie Drake o ia de capăt” este combinația perfectă pentru orice cititor, indiferent de preferințele literare generale.