Recenzie „CARAVAL” de Stepahie Garber

Autor:  Stephanie Garber

Nr. pagini: 438

An apariție: 2017

Editură: RAO

Disponibilă: aici!

Synopsis

Caraval ne aduce in prim plan povestea a doua surori care reusesc sa scape de sub strictetea unui tata tiranic atunci cand patrund in intriga periculoasa a unui joc legendar. Cel mai asteptat roman de fictiune pentru tineri al anului a intrat direct pe locul al doilea pe lista de bestselleruri a New York Times. De asemenea volumul a ajuns si pe locul al treilea in topul celor de la Sunday Times, la doar cateva zile de la debut.

Pusa in fata unei casatorii aranjate, Scarlett si-a pierdut speranta de a vedea indepartatul Caraval, unde anual se tin reprezentatii. Sora ei, Tella, reuseste totusi sa o duca la spectacol, dar este rapita. In acest sezon, se pare ca jocul se invarte in jurul Tellei, iar cine o va gasi va fi declarat castigator.

Recenzie

Scriitoarea Stephanie Garber ne introduce într-o lume magică, o lume în care totul este posibil, spunându-ne încă de la început să ţinem minte, că totul este un joc. Dar oare personajele ei ţin minte acest lucru?

„Bine aţi venit la Caraval! Cel mai mare spectacol de pe uscat sau de pe apă. Înăuntru, veţi trăi mai multe minuni decât văd cei mai mulţi dintre oameni într-o viaţă întreagă. Puteţi sorbi magia dintr-o ceaşcă şi cumpăra vise într-o sticlă. Dar, înainte de a pătrunde cu totul în lumea noastră, trebuie să ţineţi minte că totul este un joc.”

Primul volum al seriei Caraval, o are în prim plan pe Scarlett Dragna, o tânără chibzuită dar uşor naivă, atentă la accesele de furie ale tatălui său şi foarte protectoare şi iubitoare faţă de sora sa Donatella, o tânără impulsivă şi care provoacă încurcături de fiecare dată.

Surorile trăiesc pe insula Trisda, o insulă pe care nu au părăsit-o niciodată, alături de un tată tiran ce îşi doreşte controlul absolut asupra fetelor, de aceea, pentru a le ţine sub control, nu o loveşte pe cea care a greşit, ci pe cealaltă pentru a le determina să i se supună. Acest comportament creează o strânsă legătură între fete, iar Scarlett are de multe ori un comportament matern faţă de Tella.

De când se ştie, Scarlett a fost fascinată de Caraval, dorindu-şi să vadă magia stăpânului Legend.  Atunci când mama lor le abandonează dispărând fără urmă, Scarlett, care este doar cu un an mai mare decât Tella, încearcă să găsească o cale prin care să îşi protejeze sora mai mică, dar şi un mod prin care să o înveselească şi să o facă să uite de toată durerea provocată de dispariţia mamei lor.

Ea începe să îi scrie lui Legend, stăpânul măreţului Caraval, în speranţa că el şi trupa lui de artişti vor veni să susţină o reprezentaţie pe insula lor. Timp de opt ani îi scrie lui Legend aşteptând cu înfrigurare un răspuns, numai că acest răspuns vine doar cu câteva zile înaintea nunţi sale cu contele, nuntă aranjată de tatăl fetelor. Scarlett îşi doreşte această nuntă, deşi nu îl cunoaşte pe mire, doarece speră că astfel se va elibera şi ea şi Tella de tirania propiului tată.

Legend îi răspunde oferindu-i şansa să ia parte la Caraval, alături de Tella şi viitorul ei soţ. Tella provoacă o nouă încurcătură, astfel Scarlett ajunge să plece de pe insulă spre jocurile Caraval cu aceasta şi cu un marinar îndrăzneţ şi necunoscut fetelor – Julian.

Ajunse la Caraval, Tella este răpită, iar Scarlett se vede nevoită să intre în joc alături de Julian pentru aş salva sora.

Dacă iniţial scriitoarea îţi dă impresia că Scarlett ajunge întâmplător să joace jocul alături de marinarul Jullian, ulterior realizezi că Jullian a planificat acest lucru, deoarece el a mai jucat jocul şi îşi doreşte să participe din nou.

Premiul pus în joc de această dată de marele Legendar este îndeplinirea unei dorinţe, iar Scarlett va încerca să câştige pentru ea această dorinţă.

Cartea are şi o parte romantică, o poveste de dragoste între Scarlett şi Julian, dar nu se pune accent exagerat pe această poveste. Scriitoarea se axează pe crearea unei lumi magice în care uneori iubirea poate înflori, deşi totul poate fi un joc, nu?

„Julian era sârma ghimpată. Nu inima.Dar, în vreme ce ea nu-l plăcea întotdeauna ca om, nu putea nega faptul că, din punct de vedere fizic era foarte atractiv. Îi plăcea felul cum mergea, cu încredere totală, ca şi când nimic din această lume nu ar fi putut să îl rănească. O făcea să se simtă mai puţin temătoare când era în preajma lui.”

Spectacolul Caraval durează doar 5 zile, iar în momentul în care jocul începe, Scarlett înţelege că totul este mult mai elaborat şi mai periculos decât şi-a imaginat. Chiar dacă a fost avertizată să nu fie prea impresionată, lucru destul de greu, dacă nu aproape imposibil, mai ales că lumea lui Legend este un miraj frumos care ameninţă să te facă să îţi pierzi minţiile, uneori pierde din vedere acest aspect şi joacă cu inima. O lume în care timpul curge mai repede, iar oamenii te obligă să plăteşti, cu secrete, frici sau dorinţe pentru a-ţi oferi ajutorul, o descumpăneşte pe Scarlett care este un personaj destul de cerebral, însă uneori iubirea pentru Tella o face să ia decizii pripite. Scarlett este nevoită să încerce să găsească o modalitate prin care să descopere indiciile, fără să se piardă în magia jocului.

„Caraval” este o poveste plină de neprevăzut şi răsturnări de situaţie. O poveste care prezintă o lume feerică, plină de mister, răzbunare, trădare, legături ascunse şi iubiri neâmpărtăşite pe care vei încerca să le descoperi, să le înţelegi. O lumea care ajunge să te seducă şi să te facă să te simţi ca şi cum ai face parte din poveste, iar rolul pe care fiecare personaj  trebuie să îl joace, te va face să devii nesigur, neştiind cine este bun şi cine este gata să trădeze. Dar cel mai mult mi-a plăcut de stăpânul Legendar, pentru că deşi scriitoarea îmi oferea indici şi motive să îl urăsc, nu reuşeam, căutând şi lucrurile bune din spatele faptelor prezentate.

Autoarea romanului crează o lume în care realitatea şi magia se completează perfect, dând naştere unui univers fantastic, deosebit, din care nu mai vrei să ieşi. Ea descrie totul cu atâta măiestrie, acordând o atenţie deosebită detaliilor, încât îţi este foarte uşor să vizualizezi şi să îţi imaginezi lumea colorată, hipnotizantă şi magică a Caravalului.

Un roman în care acţiunea începe încet, iar magia Caravalului te învăluie treptat, creând dependența şi starea de așteptare cu nerăbdare de a descoperi continuarea acestui prim volum, deoarece autoarea dezvăluie spre finalul cărţii că jucătoarea cea mai bună nu este Scarlett aşa cum am crezut, iar jocul a avut o miză mult mai mare decât o simplă dorinţă.

Care este acea miză? Ei, asta veţi descoperi singuri citind seria Caraval.