Recenzie „Biblioteca de la Miezul Nopții” de Matt Haig

O singură bibliotecă. O infinitate de vieți. Care e cea mai bună?

Undeva, la marginea universului, există o bibliotecă infinită de cărți, iar fiecare poveste din ele provine dintr-o altă realitate. Una spune povestea vieții tale așa cum e, alta spune povestea vieții tale așa cum ar fi fost dacă ai fi luat altă decizie într-un anumit moment. Toți ne întrebăm mereu cum ar fi putut să fie viețile noastre. Dar dacă am găsi răspunsul într-o bibliotecă?

Atunci când Nora ajunge în această bibliotecă, are șansa să îndrepte lucrurile – o viață plină de durere și de regrete. Are ocazia să facă totul altfel și să-și dea seama cum ar putea avea viața perfectă. Dar lucrurile nu sunt tocmai cum și le imaginează ea… Curând, alegerile pe care le face o pun într-un pericol iminent.

Înainte să expire timpul, trebuie să răspundă la o singură întrebare: care e cea mai bună cale de a-ți trăi viața?

„Matt Haig e unul dintre cei mai imaginativi scriitori ai epocii noastre. În acest roman, povestea emoționantă e plină de învățăminte despre cât de important este să apreciem viața pe care o avem.“

The Independent

„Fiecare carte de aici, fiecare carte din bibliotecă – cu excepția acesteia – reprezintă o versiune a vieții tale. Această bibliotecă îți aparține. Se află aici pentru tine. Vezi tu, viața oricui s-ar fi putut sfârși în feluri infinite. Cărțile de pe rafturi sunt viața ta, toate încep din același punct. Din clipa de față. De la miezul nopții. Marți, 28 aprilie. Dar aceste posibilități de la miezul nopții nu sunt identice. Unele se aseamănă, dar altele sunt complet diferite.“

„Biblioteca de la Miezul Nopții” este o carte de la care am avut așteptări mari de la început și care spre mare mea încântare, dar nu și mirare, s-a ridicat la toate standardele. Este o poveste încântătoare, care îmbină elemente de filosofie cu fizică cuantică, la un nivel ușor de înțeles pentru toată lumea. În același timp, cartea are un profund caracter psihologic, întrucât protagonista se confruntă cu o depresie severă, care o aduce la limita cu moartea.

Totul începe când Nora Seed, o femeie de 35 de ani, singură pe lume, fără soț și copii, renegată de frate și având un job aparent patetic la Teoria Corzilor, un magazin de instrumente muzicale, constată cu ajutorul vecinului său, Ash, de moartea lui Voltaire, pisica sa, singura ființă care, simțea Nora, îi mai oferea iubire. La scurt timp după, Nora își pierde job-ul, iar Leo, băiatul alături de care făcea lecții de pian în fiecare marți seara, renunță la orele de muzică. Protagonista se simte inutilă, și odată ce viața nu mai are pic de sens, hotărăște să încerce să-i mai sune încă o dată pe Joe, fratele ei, și să-i dea un mesaj lui Izzy, cea mai bună prietenă a ei, de care s-a răcit după ce a refuzat-o să o însoțească în Australia. Cum amândoi nu răspund, Nora face o alegere disperată și decide să se sinucidă. Astfel ia naștere Biblioteca de la Miezul Nopții, un loc infinit de cărți cu coperte identice, verzi, dar de grosimi diferite, fiecare cu același titlu: Viața mea. Aici timpul nu trecea, rămânând blocat la ora 00.00.00, iar Nora descoperă ulterior că fiecare carte reprezintă povestea vieții ei, dacă ar fi făcut altă alegere în viață, oricât de însemnată sau nu, o viață posibilă pentru orice altă decizie. Îndrumată de doamna Elm, bibliotecara de la școala ei din copilărie, Nora va încerca viața care consideră că i se potrivește cel mai bine. Va reuși oare să îngroape astfel regretele care au determinat-o să se sinucidă? Va găsi viața perfectă înainte să fie prea târziu? Va reuși Nora să găsească sensul acestei existențe pe care a refuzat-o cu ardoare? Aceste lucruri, le puteți afla doar dacă lecturați cartea.

Personajele sunt foarte diversificate, construite pe mai multe planuri, sau, ca să fiu în ton cu opera, în mai multe lumi. Este foarte interesant că o decizie foarte mică pe care Nora o ia de-a lungul vieții poate schimba fundamental soarta unei persoane, aceasta rămânând totuși, în esență, aceiași persoană, ceea ce personal mi s-a părut foarte interesant. Un alt lucru deosebit la personajele acestei cărții este că, spre deosebire de alte povești, cititorul nici nu știe mai multe despre personajele noi ce apar, dar nici mai puține decât protagonista, deci per ansamblu, Nora descoperă acești noi indivizi, în același timp în care lectorul îi descoperă ca ființe de hârtie.

„Biblioteca de la Miezul Nopții” este bazată pe experimentul cu pisica lui Schrodinger, dezvoltându-se astfel latura filozofică a cărții, căci nu știm ce este de fapt viața și ce presupune ea. Suntem vii, suntem niște iluzii, suntem rezultatul deciziilor noastre, dar în același timp, suntem un eșec doar pentru că lucrurile nu par favorabile sau și aceasta este o iluzie? Nu știm, și nici n-o să aflăm, pentru că toate posibilitățile sunt reale, și depinde de cum vedem lucrurile, asemenea experimentului mai sus menționat, putem fi toate aceste lucruri în același timp. Am precizat de asemenea și latura fizică a cărții, latură ce este dezvoltată și dincolo de principiul fundamental al fizicii cuantice explicate foarte ușor prin experimentul lui Schrodinger, care explică, de asemenea pe înțelesul tuturor, teoria corzilor, și existența multi-universurilor. Opera este de asemenea profund filozofică și pentru că, asemenea tuturor filozofiilor de fapt, formează o idee și o percepție cu privire la „ce se întâmplă după ce murim?” în cazul de față, „ce se întâmplă la limita dintre viață și moarte?”.

„Ceea ce contează nu este lucrul la care te uiți, ci acela pe care-l vezi.”

„Nu trebuie să înțelegi viața. Trebuie doar să o trăiești.”

„A te teme de iubire înseamnă a te teme de viață, iar cei care se tem de viață sunt deja pe trei sferturi morți.”

Bertrand Russell

Ar fi de prisos să mai spun că este o carte complexă, căci paragraful anterior cred că o demonstrează din plin. Este o carte care se citește foarte ușor, captivantă, cu puțin suspans, suficientă acțiune și o multitudine de idei, pe care o recomand cu drag tuturor cititorilor dornici să descopere ceva nou, să se delecteze cu o poveste încântătoare și să se avânte într-o lume necunoscută și misterioasă, alături de personaje fascinante.

Mulțumesc mult editura NEMIRA pentru carte!