Recenzie 2061: A treia odisee de Arthur C. Clarke

• Autor: Arthur C. Clarke
  • Nr. pagini: 296
  • An apariție: 2014
  • Editură: Nemira
  • Disponibilă:aici!

P.S. În recenzie pot fi prezente detalii ce pot fi considerate spoilere dacă nu ați lecturat încă primele două cărți, „2001: Odiseea spațială” și „2010: A doua odisee”.

„2061: A treia odisee” este un roman încântător, care, spre deosebire de cel de-al doilea volum al seriei, ne poartă mult mai departe în timp, în viitor, la 51 de ani față de acțiunea volumului precedent. Cartea, într-o manieră filozofică și relativ fantastică, prezintă lumea după apariția noului soare, Lucifer, transformarea lui Jupiter, și interdicția de a asolariza pe Europa, pe care pământenii au primit-o cu ajutorul lui Dave Bowman.

La 103 ani, Heywood Floyd pornește într-o călătorie, la bordul lui „Universe” spre cometa Halley. Și de ceastă dată autorul încântă prin descrierile lungi, detaliate și totuși concise ale spațiului, a tehnologiei avansate a deceniului și a fenomenelor inexplicabile care trădează existența vieții în afara Terrei. În același timp, nava geamănă a lui „Universe”, „Galaxy”, la bordul căreia se afla și Chris Floyd, nepotul lui Heywood Floyd este într-o misiune de cercetare a lunilor fostului Jupiter, când ceva neașteptat se întâmplă, iar misiunea lor ia o întorsătură de proporții galactice, aflată la granița dintre viață și moarte.

Esența operei este dată de complexitatea personajelor și modul acestora de a reacționa în situații sub presiune care le pot pune viața lor și nu numai într-un real pericol, alături de tema filozofică abordată și caracterul științific pe care îl au descrierile. Limbajul, deși conține și termeni tehnici legați atât de nava spațială cât și de procedeul de manevrare a acesteia, este accesibil, prezentând o reflectare a unei minți libere, capabile de a-și imagina un viitor, de a spera la evoluție, cunoaștere și noi descoperiri.

„Un autor n-ar trebui să refuze niciodată ocazia unei experiențe.”

„I se părea trist, dar în același timp fascinant faptul că ea putea stabili un contact cu lumea reală prin universul artificial al imaginilor video.”

M-a impresionat această carte întrucât a reușit să mă facă să o citesc cu sufletul la gură, creându-mi un portal către spațiu și viitor și permițându-mi să admir mirificul peisaj pe care cometa Halley, Europa și universul în sine mi le oferă, și de asemenea să asist la incredibile descoperiri și impresionante reîntâlniri. Recomand această carte, deși necesită un plus de răbdare deoarece este o operă care te incită să gândești și să-ți imaginezi un posibil viitor, dincolo de legile fizicii și ale logicii.